Blog

Nowości, ciekawoski, porady ekspertów i inspiracje dotyczące sklepów internetowych oraz e-commerce

Co to jest dropshipping?

Triso.pl
25.03.2021

Mówi się, że e-biznes to przyszłość. Prawdziwość tego stwierdzenia pokazały ostatnie miesiące, gdy w czasie pandemii branża e-commerce systematycznie zyskiwała na znaczeniu. Jednak handel internetowy nie może istnieć bez sklepu online, za pomocą którego możesz sprzedawać swoje produkty na terenie całego kraju lub nawet poza jego granicami. Tradycyjny model sprzedaży w sieci zakłada duże koszty początkowe, ponieważ trzeba zainwestować w towar, który potem można odsprzedać z zyskiem. Ale, czy na pewno jest to jedyny sposób? Okazuje się, że nie, a tańszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem jest dropshipping.

Co to jest dropshipping, jak rozpocząć taką działalność i czy dropshipping nadal się opłaca? Na te i jeszcze inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Czym jest dropshipping?

Pierwsze i podstawowe pytanie, czyli „co to jest dropshipping”? Dropshipping to nowoczesny model sprzedażowy, w którym ciężar magazynowania i wysyłania towarów spoczywa bezpośrednio na hurtowni lub producencie. Dzięki temu znacząco ograniczasz swoje koszty, ponieważ nie zajmujesz się logistyką. Wszystko, czego potrzebujesz to dostęp do internetu i umowa z hurtownią, której produkty będziesz sprzedawać jako pośrednik. Z kolei Twoim najważniejszym zadaniem jest marketing, czyli pozyskiwanie nowych klientów.

Na czym polega dropshipping?

Jak dropshipping działa w praktyce? W przeciwieństwie do tradycyjnego handlu sprzedajesz tutaj produkty, których fizycznie nie posiadasz, a pozyskane zamówienia przesyłasz bezpośrednio do hurtowni, z którą masz podpisaną umowę. Dzięki temu płacisz za towar niejako pieniędzmi klienta, co pozwala Ci maksymalnie zredukować własne koszty. Dodatkowo nie musisz przejmować się przygotowaniem zamówenia i jego wysyłką, ponieważ tym również zajmuje się hurtownia. Ty musisz zająć się reklamą, gdyż tylko wtedy będziesz zarabiać na marży.

Na czym polega dropshipping

Zobrazujmy to przykładem:

  1. Klient złożył u Ciebie zamówienie na 300 złotych.

  2. Wysyłasz zamówienie za 250 złotych do hurtowni, która zajmuje się jego realizacją.

  3. Zarabiasz na narzuconej przez siebie marży 50 złotych.

Zarabiasz więc na różnicy pomiędzy cenami hurtowymi a detalicznymi. I chociaż taki model sprzedażowy zdecydowanie ogranicza ryzyko biznesowe, to warto być świadomym zagrożeń, jakie wynikają z pośredniczenia między klientem i hurtownią.

Zalety dropshipping

Na pierwszy ogień omówimy zalety dropshippingu, których jest zdecydowanie więcej niż wad. Przez co właśnie jest tak chętnie wybieranym modelem biznesowym.

Jakich? O tym niżej:

  • Niski próg wejścia

W przypadku dropshippingu nie potrzebujesz inwestować dużych kwot pieniędzy w swój biznes. Wszystko, czego potrzebujesz to własny sklep internetowy, przez który możesz oferować produkty klientom.

  • Niskie koszty stałe

Ciężar magazynowania towaru oraz jego wysyłka zostają przerzucone na hurtownię, co znacznie ogranicza Twoje koszty.

  • Możliwość dużego zróżnicowania oferty

Możesz podjąć współpracę z więcej niż jedną hurtownią i tym samym oferować swoim klientom bardzo zróżnicowany asortyment, co zwiększa szansę na zamknięcie transakcji.

  • Niskie ryzyko

Pomimo braku kontroli nad towarem i jego wysyłką, ponosisz stosunkowo niewielkie ryzyko. Na rynku dostępnych jest wielu dystrybutorów, więc jeśli jeden z nich nie spełni Twoich wymagań, to możesz podjąć współpracę z innym, którego usługi będą wyższej jakości. Nie ryzykujesz również, że zostaniesz z niesprzedanym produktem, ponieważ ten odkupujesz dopiero w momencie, gdy klient złoży u Ciebie zamówienie.

  • Większy zasięg

E-biznes pozwala działać na szeroką skalę, dzięki czemu możesz dotrzeć do osób z każdego zakątka kraju, a nawet poza jego granice.

  • Możliwość pracy z dowolnego miejsca na świecie

Nie jesteś przywiązany do jednego miejsca, ponieważ do prowadzenia sklepu internetowego potrzebujesz tylko dostępu do internetu.

Wady dropshipping

Chociaż jest ich zdecydowanie mniej niż zalet, to właśnie one mogą zaważyć na opłacalności przedsięwzięcia. Co więcej, znajomość zagrożeń pozwala zminimalizować ryzyko i lepiej przygotować się do wejścia na rynek.

Jakie są więc najczęstsze problemy, z którymi muszą się mierzyć przedsiębiorcy działający w tym modelu?

  • Duża konkurencja

Dropshipping cieszy się dużą popularnością zarówno wśród początkujących, jak i bardziej doświadczonych przedsiębiorców, a to przekłada się na sporą konkurencyjność. Przyczynia się do tego także niski próg wejścia do biznesu, ponieważ tutaj nie potrzebujesz dużych funduszów na start.

  • Niska marża

Wspomniana wyżej konkurencyjność oraz przerzucenie kosztów logistycznych na hurtownię sprawia, że nie możesz narzucić dużych marż. W związku z tym zarabiasz mniej niż gdybyś sprzedawał swój własny produkt.

  • Brak kontroli

W tym modelu sprzedażowym nie widzisz oferowanych przez siebie produktów, więc nie masz kontroli nad ich jakością. Musisz zaufać opisom z hurtowni, które często są bardzo zdawkowe. Dodatkowo nie kontrolujesz procesów logistycznych, czyli m.in. wysyłki towaru w terminie.

Powyższe wady mogą, ale nie muszą okazać się przeszkodami w tej działalności. Dlaczego? Ponieważ podstawą jest dobry research, który nie tylko pozwoli Ci znaleźć odpowiednią dla siebie branżę (np. mniej konkurencyjną lub taką o dużym popycie), co powinno przełożyć się na zarobki, ale również nawiązać współpracę z właściwymi hurtowniami, które dbają o jakość produktów i świadczonych usług.

Co więcej, wspomniane wyżej wady mogą okazać się także...zaletami. To nie pomyłka, a specyfika tej branży. Konkurencyjność daje duże pole do manewru i pozwala znaleźć swoją niszę, a niska marża przestaje mieć znaczenia przy dużej sprzedaży ilościowej.

Jak można zauważyć, liczba zalet zdecydowanie przewyższa liczbę wad, co sprawia, że coraz więcej osób decyduje się rozpocząć działalność w tym modelu.

Jednak, jak to zrobić?

Pierwsze kroki w dropshippingu, czyli jak zacząć?

Chcesz spróbować swoich sił w dropshippingu, ale nie wiesz, od czego zacząć? Wbrew pozorom nie jest to takie trudne, a nasza poniższa rozpiska powinna Ci w tym pomóc.

Krok pierwszy to bez wątpienia research, bo chociaż w tym modelu możesz sprzedawać praktycznie wszystko i nieustannie wzbogacać swoją ofertę o nowe produkty, to warto zawęzić zakres do konkretnej branży. Dzięki temu lepiej dostosujesz działania marketingowe do grupy docelowej, a to przecież reklama jest kluczem do sukcesu w dropshippingu.

Krok drugi wiąże się z założeniem działalności. I chociaż w Polsce nie musisz prowadzić działalności rejestrowanej, jeżeli Twoje zarobki nie będą przekraczać połowy minimalnej stawki, to mimo wszystko warto rozważyć założenie firmy. Twoje koszty w początkowym okresie nie będą wysokie
(m.in. niższe składki ZUS), a hurtownie chętniej podpiszą z Tobą umowę.

Krok trzeci to stworzenie własnego sklepu internetowego. Ten etap jest niezwykle ważny, ponieważ klienci internetowi są bardzo wymagający, więc sklep powinien być wizualnie przyjemny w odbiorze, łatwy w obsłudze i przejrzysty. Co więcej, musi także zostać zintegrowany z hurtownią, co pozwoli na aktualizowanie stanów magazynowych i cen. W związku z tym stworzenie sklepu online najlepiej zlecić profesjonalistom, którzy mają doświadczenie w tej branży.

Krok czwarty to wybór hurtowni. Możesz ich szukać na własną rękę lub skorzystać z gotowych list dostępnych w internecie. Warto pamiętać, że w tym drugim przypadku ograniczysz bardziej ryzyko, ale jednocześnie będziesz mieć większą konkurencję. Przed podpisaniem umowy z wybraną hurtownią zwróć uwagę na warunki współpracy (np. czas realizacji wysyłki, politykę zwrotów itd.), co nie tylko pozwoli Ci lepiej przedstawić swoją ofertę, ale również uniknąć różnych nieprzyjemności w przyszłości.

Krok piąty to integracja Twojego sklepu internetowego z hurtownią. Po imporcie towarów możesz je od razu sprzedawać, ponieważ nie potrzebujesz uzupełniać zdjęć, opisów, specyfikacji technicznych i cen. Tutaj trzeba sprawdzić, jak często te dane będą aktualizowane, co jest szczególnie ważne w przypadku cen i liczby produktów – im częściej, tym lepiej, bo w ten sposób unikniesz sytuacji, w której np. sprzedajesz towar, którego nie ma już na stanie.

Krok szósty, czyli marketing. W dropshippingu chodzi o skalę, dlatego musisz dotrzeć do jak największej liczby klientów, a to jest niemożliwe bez odpowiedniego marketingu. Możesz reklamować się na wiele sposobów, zarówno darmowych, jak i płatnych.

Dropshipping marketing

  • Media społecznościowe – samo stworzenie profili w mediach społecznościowych i ich prowadzenie jest darmowe (chyba że zlecisz to osobom z zewnątrz), ale reklamy sponsorowane to już pewien wydatek.
  • Pozycjonowanie/SEO – na początku Twój sklep internetowy nie będzie zajmował wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwarek, dlatego musisz go uczynić „SEO friendly”, czyli m.in. stworzyć unikalne opisy (z słowami i frazami kluczowymi), dopasować meta tagi, dobrać nagłówki, skrócić czas ładowania strony itd. Są to raczej działania długoterminowe, jednak przynoszą efekty w postaci wyższej pozycji na liście wyszukiwania, dzięki czemu więcej klientów odwiedzi Twój sklep.
  • Płatne reklamy – poza wspomnianymi już postami sponsorowanymi w mediach społecznościowych, możesz także wykupić reklamę w Google, dzięki czemu linki do Twojego sklepu pojawią się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania (nad, pod lub obok wyników organicznych).
  • Płatna współpraca – możesz podjąć współpracę z influancerami i skorzystać z ich zasięgów, aby rozpromować swój sklep.

Dropshipping – czy to się nadal opłaca?

Biorąc pod uwagę wszystkie za i przeciw, możesz się zastanawiać, czy dropshipping nadal się opłaca? Niski próg wejścia i szerokie możliwości nadal przedstawiają go jako atrakcyjną formę zarobkowania. Najważniejsza jest jednak promocja - im większy wysiłek w to włożysz, tym lepsze efekty osiągniesz. A jak wyglądają zarobki w dropshipingu? To także zależy od Twojej pracy przeznaczonej na marketing, bo przy stosunkowo niskich marżach liczy się przede wszystkim liczba transakcji. W związku z tym widełki są bardzo duże – od kilkuset złotych do nawet kilkudziesięciu/kilkuset tysięcy złotych miesięcznie.

Komentarze

Dodaj komentarz
Komentarz
Oceń artykuł
[brak]
Podpis
Adres e-mail
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany
Zatwierdź

 

Nowoczesne oprogramowanie sklepu internetowego

Przetestuj przez 14 dni za darmo!

Załóż swój wymarzony sklep