Blog

Nowości, ciekawoski, porady ekspertów i inspiracje dotyczące sklepów internetowych oraz e-commerce

Przyszłość e-commerce

Triso.pl
22.08.2022

Współczesny świat staje się coraz bardziej cyfrowy, czego doskonałym przykładem jest branża e-commerce. E-handel to obecnie jeden z najpopularniejszych sposobów zarabiania pieniędzy i sprzedaży produktów, a przewiduje się, że ten trend będzie się umacniać wraz z upływem czasu.

Niegdyś niszowy rynek, obecnie branża warta miliardy dolarów, która jest stale ulepszana i rozwijana. I nic dziwnego, ponieważ wraz z popularnością rośnie konkurencyjność, więc sprzedawcy prześcigają się w ulepszaniu zarówno swojej oferty, jak i funkcjonalności sklepów online, aby przyciągać coraz to nowszych odbiorców.

To, co jeszcze niedawno było innowacją, teraz jest standardem (np. zakupy mobilne, płatności online) – warto więc trzymać rękę na pulsie i przyglądać się trendom, aby nie zostawać w tyle.

Dlatego w tym artykule spróbujemy przyjrzeć się przyszłości e-commerce, zarówno od strony rozwoju technologii, jak ekonomicznej. I chociaż trudno przewidywać przyszłość, to niektóre tendencje są oczywiste. Jakie? Tego dowiesz się z poniższego tekstu.

Narzędzia VR i AR w e-commerce

VR (ang. virtual reality, czyli wirtualna rzeczywistość) i AR (ang. augmented reality, czyli rozszerzona rzeczywistość) będą miały prawdopodobnie ogromny wpływ na e-commerce w najbliższej przyszłości.

Mogą one pozwolić użytkownikom doświadczyć produktów w sposób immersyjny, który wcześniej nie był możliwy, co świetnie sprawdzi się m.in. w branży odzieżowej. Ponadto te technologie mogą dostarczyć dodatkowych informacji, które trudno jest przekazać przy użyciu jedynie obrazów 2D, dzięki czemu będzie znacznie łatwiej rozwiewać ewentualne wątpliwości klientów.

Już teraz największe firmy, takie jak Google oraz Facebook, pracują nad rozwojem technologii VR i AR, chociaż nadal jest to na bardzo wczesnym etapie, a część projektów została porzucona (np. Google Tilt Brush, które umożliwiało renowację swojego pomieszczenia w VR).

Projektów, nie planów, ponieważ w przyszłości narzędzia VR i AR będą stosowane m.in. do wirtualnego przymierzania ubrań, testowania kosmetyków czy wyposażania wnętrz. Z tego rozwiązania mogą skorzystać również firmy usługowe, dzięki czemu lepiej przedstawią doświadczenia klienta.

Płatności online i kryptowaluty

Wraz z rozwojem kryptowalut przychodzi również ewolucja jednego z najbardziej efektywnych sposobów przekazywania pieniędzy: płatności online. I chociaż dla wielu osób kryptowaluty są formą inwestowania, to nie da się ukryć, że ich potencjał jest znacznie większy. I ten potencjał dostrzega przede wszystkim branża e-commerce.

Sprzedawcy internetowi coraz częściej akceptują kryptowaluty jako formę płatności, zwłaszcza biorąc pod uwagę ich niskie opłaty transakcyjne. Co więcej, sprzedawcy stawiający na kryptowaluty mają możliwość przyjmowania pieniędzy z każdego kraju na świecie bez konieczności martwienia się o kursy wymiany czy opłaty za przelew bankowy.

Takie płatności przynoszą także szereg korzyści płacącym (np. większa anonimowość transakcji, szybkość, bezpieczeństwo).

Już teraz można zapłacić Bitcoinem za pomocą mobilnego portfela, a w przyszłości taką opcja powinna dotyczyć większości kryptowalut – przynajmniej tych najpopularniejszych. I chociaż wspominamy tutaj o branży e-commerce, to najprawdopodobniej kryptowaluty staną się ogólnie akceptowalnym środkiem płatniczym – również w punktach stacjonarnych.

Ekspresowe dostawy

Zakupy online mają wiele zalet – wygoda, szybkość, łatwość transakcji, możliwość zakupu w dowolnym miejscu na ziemi. Jest jednak jedna kwestia, którą można przedstawić jako wadę, a już na pewno niedogodność, czyli czas realizacji zamówienia.

Średni czas dostawy w większości krajów wynosi od 3 do 7 dni roboczych, więc jest tutaj spore pole do poprawy. Już teraz niektóre sklepy oferują dostawę ekspresową za dodatkową opłatą, ale w przyszłość szybki czas realizacji może stać się standardem. Zwłaszcza gdy w tym celu wykorzysta się nowoczesną technologię.

W 2018 roku DHL Express testowała drony w zatłoczonych obszarach miejskich w Chinach. Takie rozwiązanie pozwoliło nie tylko skrócić czas dostawy, ale również znacznie ograniczyć koszty. Także Amazon eksperymentuje z dronami dostawczymi, więc w przyszłości również inne firmy zaczną sięgać po tę technologię. Szczególnie że się to opłaca.

Współczesne drony umożliwiają dostarczanie paczek o wadzę do 5 kilogramów na odległość kilku kilometrów, a wraz z ich rozwojem, te parametry powinny wzrosnąć. Kto wie, może w nieodległej przyszłości, jedną z form dostawy będzie właśnie ekspres – dron?

Personalizacja

Zakupy online obdzierają cały proces z pewnej otoczki, którą wiele osób bardzo sobie ceni. Potencjalni klienci chcą czuć, że dany produkt został dopasowany do ich potrzeb (np. poprzez asystenta, który na podstawie krótkiej rozmowy wskazuje produkty najlepiej odpowiadające potrzebom odbiorcy). Dlatego jednym z trendów w e-commerce jest personalizacja.

Personalizacja oznacza dostosowanie doświadczenia dla każdego odwiedzającego w celu optymalizacji jego interakcji z witryną. Na przykład, strona e-commerce może pokazywać spersonalizowane rekomendacje lub rekomendacje produktów na podstawie poprzednich zakupów. Może również obejmować ukierunkowane reklamy oparte na wcześniejszych wyszukiwaniach. To już się dzieje, ale co w tej materii przyniesie przyszłość?

Jedną z opcji jest zastosowanie chat botów opartych o uczenie maszynowe, które będą w stanie odpowiadać i doradzać klientom w czasie rzeczywistym. Inną możliwością jest konfigurator, który pozwoli na tworzenie zindywidualizowanych projektów (np. odzieży). Na razie takie rozwiązanie jest nieopłacalne, ale wraz z rozwojem druku 3D może się stać coraz powszechniejsze.

Wzrost wartości rynku e-commerce

Rewolucja cyfrowa przekształciła niemal każdy aspekt naszego życia, a e-commerce nie jest wyjątkiem. Tak rozpędzonego pojazdu nie da się zatrzymać, a e-handel będzie umacniać swoją pozycję z roku na rok.

Trudno przewidywać, jak dokładnie będą prezentować się liczby, ponieważ czynników, które należy wziąć pod uwagę jest zbyt dużo. Co więcej, doświadczenie pokazuje, że nieprzewidywalne zdarzenia (np. pandemia, wojna), tylko wzmacniają rynek handlu internetowego.

To, co wiemy na pewno, to fakt, że e-commerce będzie się nadal szybko rozwijał. Pytanie tylko, jak szybko? Większość ekspertów branżowych spodziewa się, że w najbliższej przyszłości e-handel będzie notował dwucyfrowy wzrost.

Co to oznacza dla Ciebie? Jeśli szukasz możliwości rozpoczęcia biznesu online, teraz jest na to idealny czas. Im szybciej zaczniesz, tym szybciej będziesz mógł skorzystać z tego szybko rozwijającego się rynku i dołożyć do niego swoją cegiełkę.

Powrót

Komentarze

Dodaj komentarz
Komentarz
Oceń artykuł
[brak]
Podpis
Adres e-mail
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany
Zatwierdź

 

Nowoczesne oprogramowanie sklepu internetowego

Przetestuj przez 14 dni za darmo!

Załóż swój wymarzony sklep