Porady

Nowości, ciekawoski, porady ekspertów i inspiracje dotyczące sklepów internetowych oraz e-commerce

Jaką platformę sklepową wybrać? Porównanie systemów e-commerce

Triso.pl
06.07.2021

E-commerce to branża, która ma wiele do zaoferowania i w obecnych czasach pozwala na stworzenie naprawdę dochodowego biznesu. Jednak, aby tak się stało, to trzeba zadbać o kilka podstawowych kwestii, z których najważniejszą jest wybór platformy sklepowej. Na rynku można znaleźć mnóstwo propozycji, lecz nie każda z nich będzie odpowiednia dla wybranej działalności. Na co więc się zdecydować? W poniższym artykule przedstawiamy krótkie porównanie najpopularniejszych systemów, dzięki czemu wybór właściwego będzie dużo łatwiejszy.

Gotowy system vs. dedykowany sklep internetowy

W tym artykule omawiamy wyłącznie gotowe systemy (SaaS) oraz otwarte oprogramowanie (Open Source), ale część firm korzysta również z dedykowanych rozwiązań. Jest to ciekawa opcja, jednak trzeba pamiętać, że generuje znaczne koszty. I to już od samego początku działalności. Ceny takich sklepów sięgają kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych, ponieważ są tworzone pod konkretne zapotrzebowanie firmy i wzbogacane o specjalnie zaprojektowane funkcjonalności oraz moduły. Jak widać, jest to świetny wybór zwłaszcza dla dużych przedsiębiorstw, które potrzebują bardzo mocno spersonalizować produkt, raportować przed zarządem i zdobywać zagraniczne rynki. Jednak jest jeszcze inna możliwość, czyli oferta hybrydowa i ten temat rozwiniemy trochę niżej.

Shoper

Na pierwszy ogień idzie omówienie popularnej platformy, jaką jest Shoper. Jednak, czy stosunkowo duża popularność idzie tutaj w parze z funkcjonalnością? I tak, i nie. Branża e-commerce to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki, a pandemia sprawiła, że coraz więcej osób korzysta z zakupów online. Przekłada się to na większą świadomość użytkowników oraz ich rosnące wymagania względem jakości obsługi. I niestety najprostsze rozwiązania przestają się sprawdzać tak dobrze, jak jeszcze kilka lat temu. Dodatkowo rozwój tej branży sprawił, że rośnie także liczba osób, które decydują się na e-handel, co oznacza większą konkurencję na rynku. W związku z tym sklep, który ma dość mocno ograniczone możliwości personalizacji i pozycjonowania, zniknie pośród setek sobie podobnych na rynku.

Shoper broni się stosunkowo niską ceną, co znacznie obniża próg wejścia. Jednak tutaj trzeba zwrócić uwagę na pakiety. I tak najtańsze z nich oferują bardzo niewiele opcji, które praktycznie uniemożliwiają opłacalną sprzedaż w internecie. Z kolei ostateczna cena pakietu premium jest trudna do przewidzenia, gdyż koszt zależy od liczby urozmaiceń i dodatkowych modułów. Zaczyna się od kilkuset złotych, jednak może w ostateczności znacznie wzrosnąć. Niestety to nie koniec wad, ponieważ duża popularność serwisu wiąże się ze sporym obciążeniem działu obsługi klienta, co oznacza, że na jakiekolwiek modyfikacje lub rozwiązanie konkretnych problemów czeka się tygodniami. I wreszcie pozycjonowanie, które jest kluczem do pozyskania większej liczby nowych klientów, także tutaj szwankuje. I to nawet jeśli chodzi o zupełne podstawy (np. zmiana nagłówków H1). Poza tym najtańsze, ale również najprostsze pakiety, nie pozwalają na wgląd w kod źródłowy, co praktycznie uniemożliwia poprawną optymalizację SEO.

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe czynniki, to śmiało można stwierdzić, że Shoper jest dobrą platformą dla osób, które nie wiążą swojej przyszłości z branżą e-commerce, a handel w internecie ma być tylko dodatkiem do innych działalności.

Shoplo

Shoplo to kolejna platforma, która umożliwia stworzenie sklepu internetowego opartego o model SaaS, czyli z angielskiego Software as a Service. Największe braki widać w podstawowym pakiecie, który umożliwia sprzedaż zaledwie 20 wariantów (nie produktów). Co to oznacza w praktyce? Jeżeli sprzedajesz produkt w kilku rozmiarach (np. obuwie), to te same modele o rozmiarach 37, 38 i 39 są liczone jako 3 odrębne warianty. W ten sposób dość szybko wyczerpujesz dostępną pulę.

Takie ograniczenia nie występują w droższych pakietach, lecz w ich przypadku trzeba liczyć się z większymi opłatami miesięcznymi. Co więcej, jeżeli planujesz w przyszłości rozwój swojego sklepu, to wybór tej platformy może zablokować niektóre opcje rozbudowy, ponieważ nawet w pakiecie VIP nie masz 100% możliwości dodawania spersonalizowanych modułów, więc jesteś uzależniony od gotowych rozwiązań oferowanych przez Shoplo.

Z Shoplo również korzystają przeważnie osoby, które nie planują wiązać się na stałe z branżą e-commerce lub traktują sprzedaż internetową jako dodatkowe źródło dochodu. Wtedy takie proste rozwiązanie może się okazać wystarczające.

IdoSell

Kolejną pozycję na naszej liście zajmuje oprogramowanie IAI od IdoSell. Ten przykład stoi trochę w opozycji do wspomnianych wyżej systemów, ponieważ nawet w podstawowych pakietach można znaleźć całkiem sporo funkcjonalności, które pozwalają lepiej zarządzać sprzedażą, dobrze pozycjonować się w wyszukiwarce oraz spersonalizować swoją witrynę. Jednak problem, a w zasadzie problemy z IdoSell leżą gdzie indziej.

Użytkownik korzystający z tego rozwiązania może mieć dwa, całkiem spore zastrzeżenia. Pierwszy z nich dotyczy ceny, ponieważ dostępne pakiety są zazwyczaj droższe od konkurencyjnych, a dodatkowo dochodzą kwestie późniejszych dopłat. Co więcej, praktycznie każda zmiana, a nawet konfiguracja nowego sklepu wymaga współpracy z programistą, a to oznacza kolejne opłaty. Drugą wadą jest trudność obsługi. O ile rozwiązania działające w oparciu o model SaaS są zazwyczaj bardzo intuicyjne, o tyle oprogramowania IAI jest dużo bardziej skomplikowane i po prostu trudne dla laika.

IdoSell oferuje bardziej zaawansowane metody zarządzania sklepem internetowym, dlatego też jest polecany przede wszystkim osobom, które mają za sobą już doświadczenia w e-handlu lub planują systematycznie rozwijać platformę. Jednak trzeba pamiętać o tym, że system jest dość skomplikowany, więc wymaga sporych umiejętności informatycznych.

PrestaShop

W przeciwieństwie do opisywanych wyżej rozwiązań, PrestaShop jest platformą typu Open Source, co z miejsca gwarantuje dostęp do większej liczby funkcjonalności. Z miejsca też oznacza dużo większe koszty, jednak te są czasami uzasadnione obrotami, które można wygenerować na takim sklepie. Trzeba jednak pamiętać, że rozwiązania tego typu są przeznaczone dla osób, które mają ponadpodstawową wiedzę informatyczną lub na co dzień współpracują z programistą. Nie może być inaczej, ponieważ zaawansowane rozwiązania wymagają zaawansowanego działania.

Dodatkowym zagrożeniem, które się z tym wiąże jest niewłaściwe wykorzystanie dostępnych funkcjonalności i ich złe zoptymalizowanie. A to niemały problem, ponieważ przekłada się na szybkość ładowania strony. Niewłaściwie zoptymalizowane moduły mogą znacząco spowolnić działanie sklepu, co skutkuje m.in. utratą klientów (którzy nie mają cierpliwości, aby czekać, aż każda podstrona się załaduje) i niższą pozycją w rankingu wyszukiwarek (szybkość ładowania strony to ważny czynnik w pozycjonowaniu stron).

Sklep internetowy oparty o system PretaShop to zaawansowane rozwiązanie, co pozwala na wprowadzenie dużej liczby dodatkowych funkcjonalności. Z drugiej strony trzeba zadbać o to, aby konfiguracja i nowe moduły zostały prawidłowo zoptymalizowane, bo w przeciwnym razie odbije się to jakości strony.

Magneto

Magneto to kolejna platforma, która oferuje założenie własnego sklepu internetowego w oparciu o otwarte oprogramowanie (Open Source). Podobnie jak w przypadku PrestaShop, trzeba tutaj liczyć się z większymi kosztami. I chociaż w teorii założenie samego sklepu jest bezpłatne, to faktyczne koszty mogą być bardzo wysokie, gdyż konfiguracja, aktualizacje i wszelkie późniejsze zmiany wymagają zazwyczaj współpracy z programistą.

Skoro już wspomnieliśmy o aktualizacjach, to warto rozwinąć ten temat. Otwarte oprogramowanie wymaga systematycznego aktualizowania, a zaniechanie w tym temacie może się boleśnie zemścić (np. atak hakerski, obniżenie wydajności strony itd.). W związku z tym stała współpraca z programistą jest nie do uniknięcia, gdyż – tak, jak wspomnieliśmy wyżej – każda zmiana w oprogramowaniu wymaga fachowej wiedzy.

W przypadku Magneto pojawiają się takie same wady, jak te wspomniane w akapicie wyżej. W związku z tym rozwiązanie jest dedykowane przede wszystkim osobom zaawansowanym lub stale współpracującym z programistą.

TrisoSHOP

Ciesząca się coraz większym zainteresowaniem platforma sklepowa TrisoSHOP to flagowy produkt firmy Triso.pl, który z miesiąca na miesiąc zdobywa coraz większe zaufanie na rynku. Klienci zwracają szczególną uwagę na bardzo intuicyjny panel administracyjny, który nie przysporzy problemów nawet niedoświadczonym użytkownikom oraz przejrzysty cennik.

W przeciwieństwie do konkurencji, większość modułów niezbędnych do prowadzenia sklepu internetowego zawartych jest w cenie pakietów abonamentowych. Brak ukrytych opłat za systemy płatności, integracje z porównywarkami czy portalami aukcyjnymi sprawia, że system TrisoSHOP finalnie wychodzi na jedną z najtańszych opcji dostępnych na rynku. Również integracje z hurtowniami zawarte są w pakietach, co z pewnością ucieszy sprzedawców korzystających z systemu dropshipping.

Oprogramowanie sprzedawane jest zarówno w systemie SaaS jak i z możliwością zakupu w opłacie jednorazowej wraz z instalacją na własnym serwerze i dostępem do kodu źródłowego. Warto również pamiętać o pozycjonowaniu i TrisoSHOP stanęło na wysokości zadania. System został przygotowany we współpracy z Gupą TENSE, jedną z największych agencji marketingowych w Polsce, dzięki czemu jest bardzo dobrze przygotowany pod SEO, udostępniając szereg wbudowanych modułów umożliwiających sprawne zarządzanie sklepem internetowym w tym zakresie. W przypadku usługi SaaS część modyfikacji musi zostać wykonana przez obsługę systemu, ze względu na brak dostępu do kodu. Klienci zwracają jednak uwagę na sprawnie działający support, gdzie ewentualne modyfikacje wykonywane są w bardzo krótkim terminie i często bez dodatkowych opłat. Firma Triso.pl rozwija swój system już od niespełna 10 lat, a ostatnio wydana wersja v3 daje naprawdę sporo nowych modułów umożliwiających rozbudowane zarządzanie i promowanie sklepu internetowego.

Co z wadami? Te również się pojawiają, ponieważ żaden system nie jest idealny. Z pewnością będzie to mniejsza liczba integracji w porównaniu do konkurencyjnych ofert. Z drugiej strony TrisoSHOP to ciągle świeży system, który dynamicznie się rozwija, a support szybko odpowiada na prośby użytkowników – częste aktualizacje wprowadzają nowe moduły i funkcjonalności, dlatego warto śledzić na bieżąco ofertę, bo całkiem możliwe, że opcje, które na razie są niedostępne, pojawią się już wkrótce.

Oferta hybrydowa

Analiza pokazuje, że żaden system nie spełnia wszystkich oczekiwań użytkowników. Stosunkowo tanie sklepy online oferują zbyt mało funkcjonalności i możliwości personalizacji oraz zarządzania samym sklepem, aby sprostać wymogom współczesnego rynku. Z kolei bardziej zaawansowane narzędzia wymagają specjalistycznej wiedzy i większych nakładów finansowych, więc nie każda osoba, która jest dopiero na początku tej drogi, będzie w stanie skorzystać z takich narzędzi.

A gdyby tak połączyć wszystkie zalety dedykowanych rozwiązań oraz modelu SaaS? Wychodząc na przeciw zapotrzebowaniom, oprogramowanie TrisoSHOP oferuje także zakup systemu w ofercie hybrydowej gdzie klient otrzymuje dedykowany sklep internetowy z unikalnymi modułami, który jest następnie utrzymywany i obsługiwany w systemie abonamentowym.

Takie rozwiązania są najlepsze dla najbardziej wymagających klientów, których działalność wymaga specyficznego systemu, uwzględniającego ich wszystkie wymagania. Postawienie dedykowanego sklepu online od zera w tym przypadku wiązałoby się z ogromnym kosztem, który może znacząco przewyższać zaplanowany na ten cel budżet. Oferta hybrydowa systemu TrisoSHOP eliminuje ten problem sprawiając, że kosztu uruchomiania platformy "na start" są o wiele niższe.

Jak to działa w praktyce? W tym przypadku można uruchomić sklep z unikalnym projektem graficznym i dostosowanymi do indywidualnych potrzeb modułami, jednak zamiast jednorazowo wykładać kwotę wielu tysięcy złotych (czasami nawet kilkudziesięciu tysięcy), to opłacać go abonamentowo. Co więcej, cena takiego sklepu jest jedną z najniższych na rynku, co już na wstępie pozwala wygenerować spore oszczędności. A jeśli zależy Ci na dalszych oszczędnościach, to kwotę abonamentu możesz comiesięcznie wliczyć w koszty prowadzenia działalności.

Kiedy warto zdecydować się na takie rozwiązanie? Jeżeli planujesz bardzo profesjonalną sprzedaż, obsługę dużej liczby klientów i systematyczny rozwój e-biznesu, to taki model będzie najbardziej optymalny.

Powrót

Komentarze

Dodaj komentarz
Komentarz
Oceń artykuł
[brak]
Podpis
Adres e-mail
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany
Zatwierdź

 

Nowoczesne oprogramowanie sklepu internetowego

Przetestuj przez 14 dni za darmo!

Załóż swój wymarzony sklep