Porady

Nowości, ciekawoski, porady ekspertów i inspiracje dotyczące sklepów internetowych oraz e-commerce

One Step Checkout w sklepie internetowym – wady i zalety

Triso.pl
30.05.2022

One Step Checkout to stosunkowo nowa funkcja, która umożliwia klientom sfinalizowanie zamówienia na jednej stronie. Klient ma możliwość wprowadzania danych kontaktowych, wyboru form przesyłki oraz płatności bez konieczności przeładowywania wielu ekranów koszyka.

Takie rozwiązanie ma na celu zaoszczędzenie czasu kupujących i usprawnienie całego procesu dokonywania płatności. Pomaga również sklepom internetowym zwiększyć sprzedaż poprzez usunięcie punktów ryzyka, które mogą uniemożliwić klientom sfinalizowanie zakupu. Dzięki temu rzadziej dochodzi do tzw. porzucenia koszyka.

One Step Checkout ma jednak również pewne minusy, z których największą jest czytelność. Ograniczenie całego procesu do jednego etapu (tzn. jednej strony) sprawia, że wszystkie niezbędne informacje trzeba zmieścić na stosunkowo niewielkiej powierzchni, co w niektórych przypadkach może być kłopotliwe.

Czy One Step Checkout ma więc sens? A może jest to tylko chwilowy trend? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu o wadach i zaletach jednoetapowych zakupów.

One Step Checkout – zalety

One Step Checkout to metoda zakupu, która umożliwia klientom realizację zamówienia w jednym kroku, dzięki czemu znacznie upraszcza cały proces. W ten sposób skraca się lejek zakupowy, a tym samym ogranicza miejsca, w których klienci mogą zrezygnować z finalizacji zakupu.

Funkcja One Step Checkout jest szczególnie przydatna dla klientów mobilnych, którzy są skłonni zrezygnować z zakupu, jeśli jego realizacja wymaga zbyt wielu kroków, co na niewielkim urządzeniu, jakim jest smartfon, może być niewygodne. Nie da się jednak ukryć, że takie rozwiązanie chwalą sobie również osoby kupujące także za pośrednictwem komputerów, ponieważ w ten sposób mogą działać znacznie szybciej.

One Step Checkout zwiększa również współczynnik konwersji poprzez zmniejszenie liczby kroków w procesie zakupu. Każda nowa podstrona, wymaga ładowania, które – jeśli się przedłuża – może zniechęcić potencjalnego klienta. Co więcej, każda przerwa w finalizacji zakupu, to czas do namysłu, którego efektem może być rezygnacja z danego produktu.

Im krótszy proces, tym większe prawdopodobieństwo, że klienci go ukończą. A dzięki One Step Checkout klienci muszą wprowadzić tylko kilka podstawowych informacji i wybrać najlepsze dla siebie opcje. A co najważniejsze, wszystkie pola znajdują się w jednym miejscu, więc końcowy proces przechodzi płynnie i bez przeszkód.

Wydawałoby się, że One Step Checkout to idealne rozwiązanie. Dlaczego więc nie jest jeszcze stosowane we wszystkich sklepach internetowych? Odpowiedź jest boleśnie prosta – ponieważ ma kilka wad.

One Step Checkout – wady

One Step Checkout jest popularną opcją dla sklepów e-commerce, jednak nie jest to rozwiązanie odpowiednie dla każdej firmy.

Po pierwsze, brak czytelności. W przypadku skróconego procesu trzeba umieścić wszystkie niezbędne informacje (formularz adresowy, wybór metody płatności i wysyłki) na jednej podstronie, co sprawia, że może być ona nieczytelna. Takie ryzyko pojawia się zwłaszcza wtedy, gdy oferujesz wiele opcji lub pojawiają się dodatkowe możliwości (np. przekazanie środków na organizację charytatywną). Musisz więc upewnić się, że podstrona z finalizacją zakupu jest czytelna, w przeciwnym razie takie rozwiązanie przyniesie więcej szkody niż pożytku.

Drugim zagrożeniem związanym z One Step Checkout są przyzwyczajenia klientów, co jest istotne, jeśli wprowadzasz taką opcję do już działającego sklepu internetowego. Część stałych klientów może być nieufna w stosunku do nowych rozwiązań, ponieważ większość ludzi nie lubi zmian. Ponadto, nagła zmiana procesu zakupowego może zadziałać na nich alarmująco (np. wzbudzić podejrzenia), co wywoła reakcję przeciwną do zamierzonej.

Jak temu zapobiec?

Masz dwie opcje. Pierwsza z nich zakłada wprowadzenie One Step Checkout od samego początku działalności sklepu online, druga – poinformowanie obecnych odbiorców o zmianach (np. poprzez wysyłkę newslettera) i wskazanie zalet takiego rozwiązania, aby rozwiać ewentualne wątpliwości.

I wreszcie ostatnie zastrzeżenie, na które warto zwrócić uwagę, a mianowicie trudniejsze zbieranie danych i analizowanie zachowań klienta na stronie. One Step Checkout ma na celu ograniczenie liczby tzw. porzuconych koszyków, ale nie wyeliminuje ich całkowicie. Jeśli na jednej podstronie umieścisz informacje o różnych opcjach wysyłki, płatności oraz formularz danych adresowych, a klient zrezygnuje z zakupu w tym momencie, to dużo trudniej będzie stwierdzić, co było przyczyną takiego zachowania (np. brak ulubionej formy płatności lub dogodnej opcji wysyłki).

One Step Checkout – kiedy warto się zdecydować na takie rozwiązanie?

One Step Checkout to doskonała opcja dla sklepów internetowych, które chcą usprawnić i uprościć proces składania zamówienia, jednak wykorzystanie maksymalnego potencjału tego rozwiązania wymaga pewnych przygotowań.

Jeśli nie jesteś jeszcze pewien, czy One Step Checkout jest odpowiedni dla Twojego sklepu, rozważ następujące czynniki:

  • Jaka jest średnia wartość zamówienia w Twoim sklepie (im wyższa, tym lepiej sprawdzi się jednoetapowy proces)?
  • Ile jest kroków w obecnym procesie zakupowym (im więcej, tym częściej będzie dochodzić do tzw. porzucenia koszyka)?
  • Jak długo istnieje Twój sklep internetowy (im dłużej, tym bardziej stali klienci są przyzwyczajeni do obecnego procesu)?

Jeśli uważasz, że One Step Checkout pomoże w uproszczeniu procesu sprzedażowego w Twoim sklepie i poprawi współczynnik konwersji, warto rozważyć to rozwiązanie, ponieważ w większości przypadków pozwoli Ci to po prostu sprzedawać więcej.

One Step Checkout – podsumowanie

One Step Checkout to trend, który zyskuje coraz większą popularność w świecie e-commerce. Oznacza to, że coraz więcej sklepów internetowych korzysta z tej funkcji, aby zwiększyć konwersję i sprzedaż i coraz więcej klientów oczekuje takich uproszczonych etapów.

Jednak One Step Checkout nie jest rozwiązaniem uniwersalnym. Nie działa dobrze w przypadku każdego sklepu internetowego, dlatego do jego wdrożenia trzeba podejść ze sporą dawką rozsądku i wiedzy.

Przedstawiliśmy Ci wszystkie najważniejsze informacje, aby wyposażyć Cię w umiejętności i wiedzę niezbędną do podjęcia mądrej decyzji – wierzymy, że ta, którą podejmiesz, przyniesie mnóstwo korzyści Twojemu biznesowi.

Powrót

Komentarze

Dodaj komentarz
Komentarz
Oceń artykuł
[brak]
Podpis
Adres e-mail
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany
Zatwierdź

 

Nowoczesne oprogramowanie sklepu internetowego

Przetestuj przez 14 dni za darmo!

Załóż swój wymarzony sklep