Porady

Nowości, ciekawoski, porady ekspertów i inspiracje dotyczące sklepów internetowych oraz e-commerce

Jak rozpocząć działalność w handlu elektronicznym?

Triso.pl
04.07.2022

Handel elektroniczny to szybko rozwijająca się koncepcja biznesowa, która polega na sprzedaży produktów i usług przez Internet. W przeszłości e-handel był przeznaczony wyłącznie dla firm oferujących przedmioty materialne, takie jak ubrania, książki czy meble. Obecnie jednak rozszerzył się o treści cyfrowe, takie jak muzyka, e-booki i audiobooki oraz wideo. Coraz łatwiej sprzedawać w ten sposób także usługi – od edukacyjnych po rozrywkowe.

Istnieje wiele powodów, dla których ludzie decydują się na rozpoczęcie działalności w handlu elektronicznym. Niektórzy lubią wygodę zakupów w sieci i wierzą (całkiem słusznie), że ich odbiorcy również docenią tę możliwość. Inni chwalą sobie możliwość pełnej kontroli nad wyglądem i funkcjonowaniem sklepu, a jeszcze inni cieszą się z elastyczności, jaką daje możliwość ustalania własnych godzin pracy.

Bez względu na to, jaki jest powód rozpoczęcia działalności w handlu elektronicznym, należy pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze, zanim zaczniesz reklamować swoje produkty, musisz mieć solidny biznesplan. Po drugie, dobierz platformę e-commerce dopasowaną do Twoich potrzeb. I wreszcie po trzecie, obserwuj rynek i reaguj na pojawiające się zmiany.

W tym artykule omówimy powyższe punkty, dzięki czemu znacznie łatwiej znajdziesz drogę do sukcesu w branży e-commerce.

Biznesplan, czyli stwórz solidne podstawy i zadbaj o strategię

Zbudowanie udanego biznesu e-commerce nie jest łatwym zadaniem. Trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników, począwszy od rozwoju produktu, poprzez pozyskiwanie klientów, aż po logistykę całego przedsięwzięcia. Aby ułatwić sobie działanie, warto, a nawet trzeba, zaplanować długofalową strategię i stworzyć biznesplan.

Kompleksowy biznesplan pomoże Ci utrzymać się na właściwym torze i osiągnąć wyznaczone cele. Pomoże także zorganizować zadania i ustalić ich priorytety, śledzić wydatki oraz monitorować postępy w realizacji przedsięwzięcia. Stworzenie szczegółowego planu ułatwi także utrzymanie motywacji i koncentracji w trakcie prac. Nie da się ukryć, że prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z wieloma wzlotami i upadkami, a strategiczny plan biznesowy pozwoli uniknąć zbyt wczesnego poddania się.

Strategiczny to słowo klucz, ponieważ biznesplan może przyjąć różną formę, ale warto odpowiedzialnie podejść do tego zadania i określić w nim długofalowe cele oraz sposoby ich realizacji. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzi, aby wraz z upływem czasu modyfikować niektóre założenia, jednak plan powinien wskazywać kierunek działań, dzięki czemu unikniesz chaosu na późniejszych etapach.

Uwzględnij w takim biznesplanie tak wiele elementów, jak to tylko możliwe. Prowadzenie biznesu e-commerce wiąże się z pewnego rodzaju wyzwaniami, jednak wcześniejsze, nawet teoretyczne, przygotowanie się na nie, pozwoli im sprostać.

Określ więc nie tylko, co będziesz sprzedawać, gdzie i jak, ale również dostępne formy promocji, budżet przeznaczony na działania reklamowe, opcje rozwoju produktów, ekspansję krajową lub międzynarodową itd. Plan powinien być ambitny, ale jednocześnie – a może przede wszystkim – realny i mierzalny.

Wybierz platformę najlepiej dopasowaną do Twoich potrzeb

Rozpoczynając nowy biznes e-commerce, należy wybrać platformę dostosowaną do swoich potrzeb. Dostępnych jest wiele opcji, a każda z nich ma inne cechy i funkcjonalność. Zastanów się, co chcesz osiągnąć w swojej działalności i jakie funkcje są dla Ciebie ważne.

Do najważniejszych kwestii, które warto rozważyć, należą:

  • Łatwość obsługi – czy preferujesz uproszczoną obsługę, czy taką, która jest bardziej dostosowana do Twoich unikalnych potrzeb, ale wymaga większej wiedzy informatycznej.
  • Koszt – ile chcesz zainwestować w platformę e-commerce? Czy wolisz większy wydatek jednorazowy, czy mniejsze, ale stałe koszty?
  • Rozmiar i zakres – czy planujesz sprzedaż szerokiej gamy produktów, czy też interesuje Cię tylko jeden produkt bądź usługa?
  • Współpraca z biurem obsługi klienta – czy zależy Ci na wsparciu ze strony dostawcy?
  • Możliwość dalszego rozwoju sklepu internetowego – czy planujesz rozwijać w przyszłości swój biznes i rozbudowywać sklep o nowe moduły?

To tylko kilka z kwestii, które należy wziąć pod uwagę. Skorzystaj z nich przy wyborze platformy sprzedażowej, ponieważ rynek oferuje mnóstwo rozwiązań, więc warto mieć jakiś punkt odniesienia. Po zawężeniu opcji możesz dalej badać każdą z nich, aby znaleźć tę, która najlepiej sprawdzi się w Twojej firmie.

Trzymaj rękę na pulsie i udoskonalaj ofertę

Nadążanie za najnowszymi trendami i zmianami na rynku e-commerce może być nie lada wyzwaniem. Jest jednak kilka sposobów na to, aby być na bieżąco z tym, co się dzieje wokół Ciebie.

Po pierwsze, zwracaj baczną uwagę na działania konkurencji – zarówno na lokalnym rynku, jak i ogólnopolskim, a nawet międzynarodowym. Czy wykonują oni jakieś odważne ruchy? Czy wdrażają nowe strategie? To może dać Ci pewien wgląd w to, jaki obrać dalszy kierunek rozwoju.

Po drugie, bądź na bieżąco z tym, co klienci mówią o produktach i usługach firmy. Może to obejmować monitorowanie mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy Twitter, lub korzystanie z innych narzędzi do śledzenia opinii klientów. W końcu to odbiorcy Twojej oferty mają do przekazania najcenniejsze opinie na jej temat, więc zachęcaj ich do tego, aby dzieli się swoim zdaniem.

Po trzecie, śledź wydarzenia branżowe i trendy rynkowe. Może to oznaczać uczestnictwo w targach lub w wydarzeniach branżowych, takich jak webinary czy konferencje – także online. Przyjmując proaktywne podejście, możesz mieć pewność, że jesteś się o krok przed konkurencją i stale się rozwijasz.

Powyższe kroki możesz wykorzystać nie tylko w momencie, gdy już prowadzisz działalność handlową, ale również przed jej rozpoczęciem. Pamiętaj – dobry research to podstawa. Przeanalizuj więc zachowania innych firm na rynku i zobacz, co o ich produktach i usługach mówią klienci oraz uczestnicz w kilku branżowych wydarzeniach, aby poznać trendy.

Analizuj sprzedaż

Mogłoby się wydawać, że ten punkt dotyczy osób, które już sprzedają w Internecie, ale prawda jest taka, że możesz, a nawet powinieneś pokusić się o analizę jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży. Jak to zrobić?

Możesz zacząć od stworzenia profilu swojego idealnego klienta. Jak wygląda jego proces zakupu? Jakie są jego najczęstsze obawy i problemy? Co Twój produkt mógłby mu zaoferować, czego nie może jeszcze dostać nigdzie indziej?

Określ dane demograficzne, potrzeby, możliwości finansowe oraz perspektywy swojego idealnego odbiorcy. W tym celu możesz skorzystać z pomocy konsultanta, przeprowadzić ankiety lub przejrzeć ogólnodostępne dane statystyczne.

Początkującym przedsiębiorcom często wydaje się, że wymyślili idealny produkt, który będzie się sprzedawał jak ciepłe bułeczki, ale szybka analiza pozwoli zweryfikować pomysł. Jeżeli określisz swojego klienta docelowego (np. młodzi rodzice, studenci wchodzący na rynek pracy, biznesmeni), wykorzystaj grupy internetowe i fora, aby sprawdzić, jak reagują na taki pomysł.

Informacje zwrotne, które od nich uzyskasz mogą okazać się bardzo przydatne i pozwolą Ci lepiej dopasować ofertę do ich potrzeb.

Jak rozpocząć działalność e-commerce?

Sprzedaż internetowa to szansa dla wielu firm na zwiększenie zysków i rozwój, ale do wejścia na ten rynek trzeba się dobrze przygotować. Mamy nadzieję, że powyższy artykuł Ci w tym pomoże. A jeśli chcesz jeszcze lepiej poznać tę branżę i sprawdzić, czy taki biznes jest dla Ciebie, przetestuj naszą platformę e-commerce za darmo.

Przez 14 dni możesz testować oprogramowanie i jego możliwości, co pozwoli Ci lepiej zrozumieć, jak wygląda taka praca od środka. To świetna opcja dla osób, które ciągle się wahają – dzięki darmowym testom łatwiej podejmiesz ostateczną decyzję.

Powrót

Komentarze

Dodaj komentarz
Komentarz
Oceń artykuł
[brak]
Podpis
Adres e-mail
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany
Zatwierdź

 

Nowoczesne oprogramowanie sklepu internetowego

Przetestuj przez 14 dni za darmo!

Załóż swój wymarzony sklep