Porady

Nowości, ciekawoski, porady ekspertów i inspiracje dotyczące sklepów internetowych oraz e-commerce

Znaczenie personalizacji w e-commerce

Michał
19.10.2022

Personalizacja jest ważną, ale często niedocenianą i niewykorzystywaną cechą handlu elektronicznego. Poprzez dostosowanie strony, produktów i doświadczeń do każdego użytkownika, spersonalizowany e-commerce poprawia współczynnik konwersji i zaangażowanie odbiorców. Pomaga również zmniejszyć liczbę porzuceń koszyka, zapewniając użytkownikom bardziej zindywidualizowane doświadczenia i ułatwiając im znalezienie tego, czego szukają.

Personalizacja może przybierać różne formy – od kosmetycznych (np. zwracanie się do użytkowników ich imieniem) po typowo sprzedażowe (np. wyświetlanie najlepiej dopasowanych produktów).

O personalizacji w e-commerce można mówić także w kontekście zmiany wyglądu swojego sklepu internetowego, co ma duże znaczenie wtedy, gdy działasz na podstawie gotowych szablonów, które oferują najpopularniejsi dostawcy usług.

Dlatego w tym wpisie przyjrzymy się jednej i drugiej formie personalizacji, dzięki czemu nie tylko zyskasz pełny wgląd w zagadnienie, ale również lepiej wykorzystasz je do swoich celów.

Korzyści płynące z personalizacji w e-commerce

Istnieje wiele powodów, dla których personalizacja jest tak ważna i wbrew pozorom jest ona istotniejsza z punktu widzenia właściciela sklepu internetowego niż jego użytkownika.

Dlaczego? I jakie to powody?

Zwiększenie współczynnika konwersji

Konwersja w sklepie internetowym to jeden z najważniejszych wskaźników. W końcu każdemu właścicielowi zależy na tym, aby jak największy procent odwiedzających witrynę dokonał na niej zakupu. A spersonalizowanie doświadczeń użytkownika może w tym znacząco pomóc. Dzieje się tak dlatego, że spersonalizowana oferta przestaje być anonimowa, dzięki czemu klient mocniej się z nią utożsamia, co przekłada się na większe prawdopodobieństwo zakupu.

Spersonalizowanie sklepu internetowego również przynosi szereg korzyści w tym kontekście. Przede wszystkim witryna wyróżnia się na tle konkurencji, więc rośnie świadomość marki. Zwiększa to także szansę na to, że klient powróci do sklepu, ponieważ będzie on budził w nim pozytywne skojarzenia.

Wzrost zaufania wśród odbiorców

Użytkownicy, zwłaszcza ci najbardziej sceptyczni, są skłonni do konwersji, jeśli czują, że dostają coś tylko dla nich. Oczywiście, działa to na poziomie podświadomym, jednak współcześni klienci znacznie bardziej cenią sobie indywidualne dopasowanie niż jeszcze kilka lat temu.

Warto jednak pamiętać o tym, że tacy odbiorcy są także bardziej wymagający i tanie sztuczki już na nich nie działają. Dlatego personalizacja to niejako sztuka i trzeba znaleźć złoty środek – np. w newsletterze nie wystarczy już imienny zwrot do odbiorcy, ale segmentacja listy mailingowej w taki sposób, który pozwoli wysyłać do niego najlepiej dopasowane oferty.

Budowanie świadomości marki

Personalizacja pomaga w budowaniu silnej świadomości marki, ponieważ odbiorcom łatwiej dostrzec wartość w czymś, co jest odpowiednio dostosowane. I nie chodzi tylko o dopasowanie ofert bezpośrednio do klienta, ale także o przygotowanie odrębnej sesji fotograficznej, stworzenie unikalnych opisów produktów czy wręcz nadanie ofercie unikalnych cech. W ten sposób odróżnisz się od konkurencji i na dłużej zapadniesz w pamięć klientom. A to z kolei sprawia, że chętniej do Ciebie wrócą.

Jak spersonalizować sklep internetowy?

Do własnego sklepu internetowego prowadzą zazwyczaj dwie drogi. Pierwsza z nich to wybór platformy z gotowymi rozwiązaniami (np. TrisoSHOP), druga to stworzenie dedykowanego sklepu, czyli projektu całkowicie dostosowanego do Twoich indywidualnych wymagań.

Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że drugie rozwiązanie jest zdecydowanie lepsze. Trzeba jednak pamiętać, że tak zaawansowane projekty wymagają sporych nakładów finansowych, na co nie mogą sobie zazwyczaj pozwolić początkujący przedsiębiorcy. Zostaje więc im pierwsza opcja, czyli platforma z gotowymi sklepami. I wbrew pozorom jest to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ pozwala wejść w świat e-commerce gładko i praktycznie bezproblemowo. I co najważniejsze – bez inwestowania ogromnych pieniędzy na start.

Takie rozwiązanie może mieć swoje wady, do których zaliczają się m.in. gotowe szablony. W praktyce oznacza to, że wiele sklepów internetowych jest do siebie bardzo podobnych, przez co klienci przestają je rozróżniać. Oczywiście, posłużyliśmy się tutaj pewnym uproszczeniem, nie da się jednak ukryć, że platformy oferują ograniczoną liczbę szablonów.

Są też dobre wiadomości, bo chociaż liczba szablonów jest ograniczona, to właściciel sklepu internetowego ma wiele narzędzi, które pozwalają na personalizację. Zmiana układu strony i jej kolorystyki, sesja produktowa zamiast publikacji gotowych zdjęć od producenta, stworzenie oryginalnych opisów produktowych, newsletter ze spersonalizowanymi wiadomościami, profile w mediach społecznościowych, które uzupełnią ofertę sklepu… Jak widać możliwości jest mnóstwo, więc warto po nie sięgać, ponieważ każda z nich to mała cegiełka dokładana do budowania świadomości marki i rozwoju biznesu online.

Jak spersonalizować doświadczenia użytkownika?

Personalizacja doświadczeń polega na dostosowaniu pewnych elementów lub funkcji witryny e-commerce w oparciu o preferencje użytkownika. Może przybierać różne formy – od polecania produktów do wyświetlania niestandardowych treści i obrazów – ale ich celem jest nie tylko zwiększenie konwersji, ale również poprawa jakości witryny, co przekłada się na jej lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Personalizacja UX (ang. user experience) ma więc wiele zalet. Jak ją jednak wdrożyć?

Jednym ze sposobów personalizacji jest polecanie produktów na podstawie zachowania użytkownika. Możesz wykorzystać zebrane dane (np. z tzw. plików cookies) do tworzenia rekomendacji w oparciu o to, co kupili lub obejrzeli inni klienci, a nawet o osobiste preferencje odwiedzającego. Możesz również wykorzystać poprzednie zachowanie klienta do tworzenia rekomendacji i wysłać mu spersonalizowaną wiadomość, jeśli porzuci koszyk w trakcie zakupów.

Możesz również wykorzystać dane o lokalizacji, poprzednich zakupach, a nawet o pogodzie w miejscu, w którym aktualnie znajduje się klient, do tworzenia zindywidualizowanych rekomendacji.

Innym sposobem na personalizację doświadczenia jest praca z danymi użytkownika. Najczęstszym przykładem jest użycie imienia osoby w newsletterze, ale programy do masowej wysyłki e-maili dają Ci znacznie więcej możliwości, w tym opcję segmentacji odbiorców. W ten sposób możesz podzielić grupę użytkowników na tych, którzy dokonali zakupu (i np. wysłać im krótką wiadomość z podziękowaniem oraz ankietą) i tych, którzy porzucili koszyk. Oczywiście taka segmentacja wymaga trochę pracy, ale często przekłada się na lepszą konwersję.

Znaczenie personalizacji w e-commerce – podsumowanie

Personalizacja w e-commerce nie jest tylko chwilowym trendem, który ma wzbudzić ciekawość wśród potencjalnych klientów, ale standardem, którego oczekuje coraz więcej użytkowników.

Powrót

Komentarze

Dodaj komentarz
Komentarz
Oceń artykuł
[brak]
Podpis
Adres e-mail
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany
Zatwierdź

 

Nowoczesne oprogramowanie sklepu internetowego

Przetestuj przez 14 dni za darmo!

Załóż swój wymarzony sklep