Porady

Nowości, ciekawoski, porady ekspertów i inspiracje dotyczące sklepów internetowych oraz e-commerce

Wskazówki dotyczące prowadzenia udanego biznesu e-commerce

Triso.pl
28.11.2022

Dochodowy biznes e-commerce to marzenie każdego właściciela sklepu internetowego. Jednak prowadzenie sklepu online to nie tylko sprzedaż produktów. To także proces, który wymaga ciągłego doskonalenia i inwestowania w rozwój – zarówno swój, jak i produktu, wszystkich etapów sprzedażowych i wreszcie samego sklepu www.

Każdy biznes jest inny i wymaga indywidualnego podejścia, jednak istnieją pewne ogólne wskazówki, które mogą pomóc Ci odnieść sukces w e-handlu. Niniejszy artykuł przedstawia 5 podstawowych rad, które warto wziąć pod uwagę, prowadząc biznes e-commerce.

Znajdź swoją niszę

Niezależnie od tego, czy chcesz sprzedawać produkty fizyczne, cyfrowe lub usługi, musisz znaleźć swoją niszę w e-commerce. Na rynku istnieje tak wiele różnych stron i sklepów internetowych, że bez niszy będzie trudno się wyróżnić na tle konkurencji. Jeżeli Ty nie wiesz, co wyjątkowo jest w Twojej ofercie, to tym bardziej klient nie będzie tego wiedział.

Jeśli masz jasno określony cel, będzie Ci łatwiej pozycjonować stronę, a także prowadzić skuteczną kampanię reklamową oraz inne działania marketingowe. W przeciwnym razie Twoja oferta błyskawicznie zginie w głównym nurcie i nigdy nie dotrze do odbiorcy.

Nie oznacza to jednak, że musisz na siłę szukać unikatu, którego nie ma jeszcze na rynku, bo o to bardzo trudno. To, czego szukasz, to oryginalna kombinacja produktu lub usługi, której nie oferuje żaden z Twoich konkurentów. Pamiętaj jednak, że taki cel musi być realny i osiągalny, a do tego dopasowany do możliwości Twojej firmy.

O wiele lepiej będzie Ci się powodziło, jeśli zdecydujesz się na ściśle określony target i spróbujesz dotrzeć do niego za pomocą spersonalizowanej oferty. Wtedy masz szansę stać się liderem w swojej branży – a to już jest spory sukces.

Inwestuj w marketing

Jednym z najważniejszych czynników wpływającym na sukces sprzedaży online jest dobra strategia marketingowa. Skuteczna promocja pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów, a także zwiększyć ruch na stronie internetowej, zbudować zasięgi organiczne czy wzmocnić świadomość marki wśród odbiorców.

Wielu przedsiębiorców jednak zaniedbuje marketing lub korzysta z niego w przypadkowy sposób. Dlatego, jeśli chcesz odnieść sukces w sprzedaży online, inwestuj w dobry marketing. Pamiętaj jednak, że nie ma magicznej formuły na skuteczną promocję – to co działa dla jednego przedsiębiorstwa, niekoniecznie będzie skuteczne w Twoim przypadku.

Jak więc znaleźć własny przepis na efektywny marketing? Istnieje kilka rozwiązań. Po pierwsze, możesz skorzystać z usług agencji marketingowej, która pomoże Ci w stworzeniu i realizacji skutecznej kampanii. Tak, jak Ty znasz swój biznes i branżę, w której działasz, tak agencja szybciej i efektywniej porusza się po świecie marketingu i skutecznej reklamy, dlatego taka współpraca przynosi zazwyczaj wymierne korzyści.

Agencja marketingowa to jednak duży wydatek, a jeśli nie masz na to funduszy, możesz skorzystać z darmowych narzędzi marketingowych, takich jak blogi czy portale społecznościowe. Dzięki nim można dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i promować swoje produkty lub usługi. Ważne jednak, aby przygotować dalekosiężny plan, ponieważ budowanie organicznych zasięgów i bezpłatna promocja jest praco- i czasochłonna. Odpowiednia strategia pozwoli Ci utrzymać motywację i konsekwencję działań w dłuższym okresie.

Dbaj o jakość produktu lub usługi

Współczesny klient jest bardziej świadomy niż jeszcze kilka lat temu, a dostęp do tysięcy sklepów internetowych z całego świata sprawia, że może on przebierać w ofertach. To powoduje, że jakość produktów lub usług staje się kluczowym czynnikiem wyróżniającym jeden e-sklep spośród setek innych. Co więcej, zadowolony klient znacznie chętniej do Ciebie wróci i poleci Twoje produkty swoim znajomym.

Dlatego ważnym zadaniem każdego przedsiębiorcy jest troska o najwyższą jakość produktów. Czasami jednak trudno ocenić, dlaczego oferta nie spełniła oczekiwań odbiorcy. Jako sprzedawca możesz mieć trudności z obiektywnym spojrzeniem na swoje produkty lub usługi oraz własną pracę. Z drugiej strony brak takiego spojrzenia skutkuje systematyczną utratą klientów, którzy nie są zadowoleni z jakości.

Gdzie jest rozwiązanie? To całkiem proste. I znów opcje są dwie. Pierwsza polega na współpracy ze specjalistą do spraw jakości, który oceni stan produktu lub usługi i dostosuje go do oczekiwań klientów. Drugim rozwiązaniem, które przynosi świetne rezultaty jest… pytanie klientów o zdanie. W końcu to ich opinia jest kluczowa. Prawda?

Analiza potrzeb, oczekiwań i możliwości odbiorców daje najlepsze rezultaty, jeśli zostanie oparta na bezpośredniej współpracy z klientem. Wyślij więc ankietę, zadaj pytania w mediach społecznościowych, poproś o opinię czy zadzwoń do odbiorcy, aby dowiedzieć się, jakie reakcje budzi w nich Twoja oferta.

Skup się na doświadczeniach klienta

Ta wskazówka łączy się niejako z poprzednią poradą, ale ma znacznie szerszy zakres, ponieważ odnosi się do wszystkich etapów sprzedaży w sklepie internetowym. Odpowiednia strategia e-mail marketingu, dobrze skonstruowany lejek zakupowy oraz przyjazna witryna internetowa to tylko niektóre elementy, które mogą wpłynąć na sukces lub porażkę Twojego biznesu. Warto zatem poświęcić dużo uwagi każdemu z tych aspektów.

I znowu samodzielna ocena jest trudna lub wręcz niemożliwa. Aby udoskonalać doświadczenia klienta, musisz znać jego oczekiwania. I tutaj z pomocą przychodzi odpowiednia analiza danych, czyli tego, jak odbiorca się zachowuje: ile czasu spędza na stronie internetowej, jakimi kanałami na nią trafił, na którym etapie najczęściej dochodzi do porzucenia koszyka itd.

Takich pytań nigdy za mało, ale pamiętaj, że najlepiej działa metoda małych kroków. Jeżeli potencjalny klient rezygnuje na etapie formularza, sprawdź dlaczego. Czy problemem jest zbyt duża liczba pól do wypełnienia, a może za mało opcji płatności do wyboru? Możesz zgadywać, możesz zapytać odbiorcę i możesz przeprowadzić testy A/B, czyli przygotować dwie wersje takiego formularza i zobaczyć, która z nich sprawdzi się lepiej w praktyce.

Ulepszanie doświadczeń klienta to niekończący się proces, ponieważ branża e-commerce ciągle się rozwija. Jeśli chcesz dotrzymać kroku innym, Ty również musisz się rozwijać i ulepszać nie tylko ofertę, ale wszystkie składowe.

Nie walcz ceną

Obniżanie ceny to często jedna z taktyk początkujących przedsiębiorców, którzy chcą się przebić swoją ofertą na rynku. O ile na początku można sobie pozwolić na takie działanie, to jednak nie jest to dobra strategia na dłuższą metę. Dlaczego? Ponieważ w ten sposób budujemy markę taniego produktu, a nie wartościowego. Co więcej, niższa cena to niższa marża, czyli niższy zarobek. Niższy zarobek ogranicza możliwości inwestowania w rozwój sklepu i produktu. Jak widzisz, jest to błędne koło.

Jak więc przyciągać klientów, jeśli nie atrakcyjną ceną? Pokaż wartość oferty w inny sposób, aby zachęcić odbiorcę do zakupów.

Ponownie jest całe mnóstwo rozwiązań, w tym:

  • tworzenie wartościowego contentu (np. posty w social mediach, artykuły blogowe), które za darmo dostarczą odbiorcy interesujących/jakościowych/potrzebnych informacji,

  • organizowanie eventów/spotkań branżowych/prelekcji/warsztatów, podczas których odbiorcy będą mogli zapoznać się z Twoją ofertą,

  • wręczanie darmowych próbek produktu lub kuponów na usługę (np. kilkunastominutowa rozmowa online zamiast pełnego audytu lub lekcji).

Przykłady można mnożyć w nieskończoność, ale chodzi o to, abyś pokazał jakość produktu odbiorcom bez nadmiernego obniżania ceny. Owszem, czasem musisz dać coś za darmo (np. stworzyć wpis blogowy lub wręczyć próbkę), ale nie walczysz ceną głównego produktu – produktu, na którym zarabiasz.

Bonus: stale się rozwijaj

Sukces w branży e-commerce jest możliwy, co udowadnia wiele prężnie działających sklepów internetowych. Twój również może dołączyć do tego grona, jeśli zastosujesz się do wskazówek z tego artykułu. Oczywiście, efekty nie przyjdą z dnia na dzień, dlatego warto pamiętać jeszcze o jednym – o rozwoju.

Wszystkie powyższe wskazówki opierają się w mniejszym lub większym stopniu na rozwoju, nauce i doskonaleniu – siebie, produktu, oferty, zaplecza. Nie można zaprzestać rozwijania się, ponieważ wraz z postępem technologicznym pojawiają się nowe sposoby na prowadzenie biznesu. Co więcej, konkurencja nie śpi i sama stara się jak najlepiej przygotować do tych zmian.

Jeżeli chcesz być z nimi na bieżąco, dodaj tę stronę do ulubionych, bo na naszym blogu znajdziesz jeszcze mnóstwo wartościowej wiedzy, która pozwoli Ci stworzyć dochodowy biznes e-commerce.

Powrót

Komentarze

Dodaj komentarz
Komentarz
Oceń artykuł
[brak]
Podpis
Adres e-mail
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany
Zatwierdź

 

Nowoczesne oprogramowanie sklepu internetowego

Przetestuj przez 14 dni za darmo!

Załóż swój wymarzony sklep