Porady

Nowości, ciekawoski, porady ekspertów i inspiracje dotyczące sklepów internetowych oraz e-commerce

Rozwój handlu elektronicznego i jego wpływ na branżę detaliczną

Michał
17.01.2023

Od momentu, gdy Amazon.com uruchomił swoją działalność w 1994 roku, handel elektroniczny stał się jednym z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki. W ciągu ostatnich kilkunastu lat świat przeszedł ogromne transformacje, które nie ominęły branży detalicznej, a e-commerce stało się kluczowym czynnikiem tych zmian. Nie jest to jednak koniec, ponieważ e-handel nieustannie się zmienia, a firmy muszą się dostosować do tego środowiska.

Największym wyzwaniem, przed jakim stoi branża detaliczna, jest utrzymanie konkurencyjności. W dobie globalizacji i szeroko dostępnych informacji klienci mają więcej możliwości niż kiedykolwiek wcześniej i mogą łatwo porównać ceny oraz oferty z różnych sklepów. Co więcej, nie muszą się ograniczać do najbliższych punktów sprzedaży, ponieważ szybkie i bezpieczne dostawy umożliwiają im zakupy na terenie całego kraju, a nawet poza jego granicami.

Czy rozwój handlu elektronicznego oznacza koniec branży detalicznej? A może jest dla niej okazją do rozkwitu? Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej temu tematowi.

Wpływ e-handlu na gospodarkę

Handel elektroniczny, znany także jako e-handel lub handel internetowy, to forma sprzedaży i kupna produktów lub usług przez Internet. Jest to nowoczesna i wygodna metoda dokonywania transakcji, a także coraz popularniejsza. Wpływa ona na gospodarkę w bardzo pozytywny sposób – stymuluje rozwój technologiczny, ułatwia handel międzynarodowy oraz daje możliwość tworzenia nowych miejsc pracy i prowadzenia biznesu zdalnie.

Nie da jednak ukryć, że e-handel ma także swoje ciemne strony, które również wpływają na współczesny obraz gospodarki. Jednym z głównych zarzutów w stosunku do e-commerce jest to, że sprzyja on nieuczciwej konkurencji. Wielu małych i średnich przedsiębiorców może mieć trudności ze sprzedażą swoich produktów w Internecie, ponieważ muszą oni konkurować z dużymi i bogatymi firmami, które mogą sobie pozwolić na większe inwestycje w reklamę i marketing.

Gwałtowny rozwój branży e-commerce sprawił, że wielu mniejszych przedsiębiorców nie nadążyło za zmianami, co negatywnie odbiło się na ich firmach. Trudno jednak oceniać e-handel w sposób jednoznacznie zły, ponieważ umożliwia on łatwy dostęp do produktów i usług, które wcześniej były trudno dostępne.

Prawda, jak zawsze, jest po środku, lecz rozpędzonego rozwoju branży e-commerce nie da się już zatrzymać. Z czym to się wiąże?

Zalety i wady handlu elektronicznego

Wspomnieliśmy wyżej krótko o podstawowych zaletach i wadach handlu elektronicznego, lecz warto rozwinąć ten temat, ponieważ lista po obu stronach równania jest całkiem spora. Co istotne, zarówno zalety, jak i wady dotyczą każdej z zaangażowanych stron, czyli klientów i sprzedawców, dlatego przyglądając się im, warto rozróżnić te dwie kwestie.

I tak do zalet konsumenckich e-handlu należą:

  • brak limitów czasowych oraz przestrzennych, dzięki czemu można dokonywać zakupów o każdej porze i w dowolnym miejscu,

  • możliwość zapoznania się ze szczegółowymi informacjami o produkcie przed jego zakupem, co pozwala podjąć świadomą i trafną decyzję,

  • bogaty asortyment oraz duży wybór towaru,

  • trakcyjne promocje i rabaty oferowane przez e-sklepy, a także programy partnerskie,

  • dostęp do opinii o produktach oraz recenzji innych klientów.

Oczywiście, każdy medal ma drugą stronę, dlatego i e-handel ma swoje wady, wśród których najczęściej wymienia się:

  • konieczność płacenia za dostawę (chociaż wiele sklepów oferuje bezpłatną dostawę od określonej kwoty) i wydłużony czas oczekiwania na produkt,

  • ryzyko oszustwa,

  • brak możliwości osobistego obejrzenia i dotknięcia produktu,

  • ewentualne problemy z reklamacją.

Głównym celem sprzedawców jest zminimalizowanie negatywnych doświadczeń klienta, jednak i oni sami mierzą się z pewnymi wyzwaniami w e-handlu. Jakimi? Oto one:

  • niewielki wpływ na decyzję zakupową,

  • ograniczona liczba kanałów komunikacji,

  • duża konkurencyjność na rynku,

  • trudność z utrzymaniem lojalności klientów,

  • nieustannie rosnące oczekiwania odbiorców.

Nie da się ukryć, że wady istnieją, jednak coraz większa popularność e-commerce pokazuje, że to lista zalet przeważa. A jakie to są zalety?

  • dostęp do szerokiego grona odbiorców,

  • niższe koszty utrzymania sklepu,

  • możliwość prowadzenia sprzedaży całodobowej i 7 dni w tygodniu,

  • automatyzacja wielu procesów,

  • łatwiejsza organizacja sprzedaży,

  • sprzedaż ogólnopolska i/lub międzynarodowa,

  • możliwość prowadzenia wielu sklepów jednocześnie.

Oczywiście, wszystkie powyższe listy można jeszcze rozbudować o kolejne podpunkty, jednak tych kilka pokazuje, że e-commerce ma zarówno zalety, jak i wady. I to bez względu na to, po której stronie barykady stoisz. Można jednak śmiało założyć, że dalszy rozwój technologiczny zminimalizuje negatywne aspekty.

Czy w takiej sytuacji branża detaliczna przetrwa?

Czy branża detaliczna może konkurować z e-commerce?

Niektórzy przedsiębiorcy detaliczni są sceptyczni wobec wpływu e-commerce na ich branżę. Jednak badania pokazują, że klienci są coraz bardziej otwarci na zakupy online, a branża detaliczna musi się dostosować, aby utrzymać swoją pozycję.

Wydaje się jednak, że słowo „konkurować” nie jest tutaj właściwe. Lepszym określeniem byłaby inspiracja, ponieważ branża detaliczna może czerpać pełnymi garściami z sukcesu e-commerce i stosować jego metody, aby utrzymać się na rynku, a także rozwijać.

W jaki sposób?

Po pierwsze, detaliści mogą uczyć się od e-commerce, jak dostosować się do zmian w sposobie sprzedawania produktów – szczególnie jeśli chodzi o młodsze pokolenia. E-commerce jest nie tylko łatwiejszy i wygodniejszy, ale także interaktywny i angażujący. Warto więc upewnić się, że klienci mogą kupować za pośrednictwem różnego rodzaju płatności, ale także mają możliwość wygodniejszego przeglądania oferty (np. interaktywny katalog).

Po drugie, firmy detaliczne mogą uczyć się od e-commerce, jak tworzyć lepsze doświadczenia dla klientów. E-commerce oferuje wiele możliwości personalizacji i dopasowania do potrzeb odbiorców, które mogą być przeniesione także do świata offline (np. poprzez programy partnerskie).

I wreszcie po trzecie, firmy detaliczne powinny rozważyć wejście do świata e-commerce, aby napędzać swój klasyczny kanał sprzedaży. Nawet prosty sklep internetowy pozwala na dotarcie do nowych klientów, a także umożliwia stałym klientom zakupy w dogodnym dla nich czasie. Co więcej, e-commerce to świetna platforma do budowania relacji z klientami - można wysyłać im automatyczne powiadomienia o promocjach i nowościach, a także prowadzić ankiety i sondaże, aby lepiej poznać ich potrzeby i oczekiwania.

Jeśli chcesz założyć swój pierwszy sklep internetowy, skorzystaj z naszej oferty. Kilka opcji do wyboru, dostosowanych do Twoich potrzeb i możliwości. Wszystkie sklepy internetowe mają nowoczesny design, są łatwe w obsłudze i przyjazne dla użytkowników. Nasz zespół pomoże Ci wybrać najlepszą opcję, która najlepiej odpowiada Twoim wymaganiom. Skontaktuj się z nami i rozwiń swój biznes.

Powrót

Komentarze

Dodaj komentarz
Komentarz
Oceń artykuł
[brak]
Podpis
Adres e-mail
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany
Zatwierdź

 

Nowoczesne oprogramowanie sklepu internetowego

Przetestuj przez 14 dni za darmo!

Załóż swój wymarzony sklep