Porady

Nowości, ciekawoski, porady ekspertów i inspiracje dotyczące sklepów internetowych oraz e-commerce

Bezpieczeństwo e-commerce

Michał
20.03.2023

Bezpieczeństwo e-commerce

E-commerce to forma handlu, która rozwija się bardzo szybko. Wiele firm prowadzi swoje sklepy internetowe, a coraz więcej osób kupuje przez internet. Nic więc dziwnego, że kwestia bezpieczeństwa jest często podnoszona – i to zarówno ze strony sprzedawców, jak i klientów.

Czy e-commerce jest bezpieczny? Tak, można powiedzieć, że jest to dość bezpieczna forma handlu, jednak wymaga odpowiedniego zabezpieczenia. W przeciwnym wypadku można łatwo stać się ofiarą różnego rodzaju cyberprzestępstwa. Właściwe zabezpieczenie e-commerce to gwarancja bezpiecznych transakcji. Warto więc zainwestować w dobre szyfrowanie i inne formy ochrony danych.

Dlatego w tym artykule poznasz najpopularniejsze rodzaje zagrożeń w e-commerce oraz sposoby ochrony, które pomogą Ci prowadzić bezpieczny biznes online, ale również kupować bez przeszkód przez internet.

Rozwój e-commerce a bezpieczeństwo zakupów?

Branża e-commerce dynamicznie się rozwija, a pandemia i związane z nią lockdowny tylko wzmocniły ten trend. I chociaż e-handel ma sporo zalet, to nie jest wolny od wad, a jedną z największych jest ryzyko związane z oszustwami internetowymi.

Sklepy internetowe muszą dbać o bezpieczeństwo swoich klientów, a to oznacza inwestycje w nowoczesne systemy ochrony danych i płatności. Wiele stron ma już takie systemy, ale nadal istnieją luki w zabezpieczeniach, które mogą umożliwić hakerom kradzież wrażliwych danych. Co więcej, nie tylko branża e-commerce nieustannie się rozwija, ale również rozwijają się narzędzia i techniki, z których korzystają cyberprzestępcy.

Inwestycje w bezpieczeństwo to dla sklepów internetowych konieczność, a nie tylko dodatkowy wydatek. Wbrew pozorom nie muszą to być jednak ogromne koszty, ponieważ w wielu przypadkach wystarczy zadbać o podstawy (np. aktualizacje systemu i dobry program antywirusowy), aby znacząco zmniejszyć ryzyko ataku. Dlatego też warto sięgać po gotowe, sprawdzone rozwiązania, które gwarantują skuteczną ochronę.

E-commerce – rodzaje zagrożeń

W dobie globalizacji i rozwoju technologii, e-commerce jest obecnie nieodłącznym elementem życia wielu osób. Jest to dogodna forma zakupów, która umożliwia szybkie i łatwe porównanie ofert różnych sklepów oraz ich cen. Niestety istnieje także wiele zagrożeń, które mogą negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo kupujących i sprzedających.

I chociaż lista różnego rodzaju zagrożeń jest długa, to największymi z nich są:

  • phishing, czyli ataki na użytkowników, które polegają na podszywaniu się pod inną osobę lub instytucję i wyłudzanie od nich poufnych danych,

  • malware, czyli szkodliwe oprogramowanie, które może zainfekować nasz komputer i wykraść dane,

  • ataki DDoS, czyli przesyłanie dużych ilości danych do naszej strony internetowej w celu jej zablokowania,

  • ataki hakerskie, czyli nieautoryzowane przejęcie kontroli nad systemem informatycznym.

Oczywiście, każdy z tych przykładów można podzielić na różne podkategorie, ale nie podział jest najważniejszy, ale świadomość istnienia zagrożenia oraz wiedza, jak się przed nich chronić. Powiedzenie: lepiej zapobiegać niż leczyć jest bardzo aktualne w przypadku branży e-commerce, ponieważ każdy atak może oznaczać ogromne straty – zarówno finansowe, jak i wizerunkowe.

Jak więc możesz się chronić przed tymi zagrożeniami?

Jak zadbać o bezpieczeństwo w e-commerce?

Każda strona zaangażowana w transakcję online powinna zadbać o jej bezpieczeństwo. Dlatego przedstawiamy sposoby, z których powinni skorzystać sprzedający i kupujący. W końcu w tak ogromnej branży, jaką jest e-commerce, ta granica jest bardzo płynna.

Bezpieczny sklep internetowy – na co zwrócić uwagę?

Kluczem do bezpiecznego sklepu internetowego jest szyfrowanie danych osobowych i płatniczych, czyli proces polegający na zamianie wrażliwych danych w ciąg cyfr, który jest trudny do odczytania przez osoby nieupoważnione. Aby zapewnić bezpieczeństwo na tym poziomie, warto wdrożyć certyfikat SSL (ang. Secure Socket Layer) lub TLS (ang. Transport Layer Security). Są to protokoły bezpieczeństwa, które umożliwiają szyfrowanie danych przesyłanych pomiędzy serwerem a przeglądarką internetową i znacznie podnoszą poziom ochrony sklepu.

Kolejną kwestią jest wybór hostingu. Hosting to usługa, która umożliwia umieszczenie strony w Internecie. Istnieje wiele firm oferujących tego typu usługi, a wybór odpowiedniej może być trudny. Jest to jednak jeden z kluczowych czynników odpowiadających za poziom bezpieczeństwa, dlatego warto sięgnąć po usługi sprawdzonych i renomowanych dostawców.

W następnej kolejności należy zadbać o dobór programu antywirusowego oraz firewalla. W dużym uproszczeniu program antywirusowy będzie chronił komputer przed wirusami i innymi zagrożeniami, natomiast firewall będzie blokował niechciane połączenia sieciowe.

I wreszcie ostatnia kwestia, o której dość często się zapomina, czyli aktualizacje systemu. Informacje o aktualizacji systemu nie są tylko „denerwującymi powiadomieniami”, ale kluczowymi elementami bezpieczeństwa. Ich brak skutkuje osłabieniem zapory chroniącej system – staję się ona niczym ser szwajcarski, a przez powstałe dziury mogą dostać się hakerzy i nieprzyjazne oprogramowanie.

Zadbanie o bezpieczeństwo sklepu internetowego to obowiązek jego właściciela, ale kupujący również powinni być uczuleni na zagrożenia związane z e-handlem. I oni także mogą zminimalizować ryzyko oszustwa, stosując się do kilku prostych zasad.

Bezpieczne zakupy – na co zwrócić uwagę?

Przede wszystkim warto kupować tylko od sprawdzonych i zaufanych sklepów internetowych. Nie musi to oznaczać wielkich marek, ale również mniejsze sklepy, które jednak zadbały o odpowiednie szyfrowanie danych. Jako klient poznasz to po tym, że adres URL rozpoczyna się od https:// lub widnieje obok niego ikonka kłódki.

Pamiętaj również o tym, żeby nigdy nie podawać swoich danych osobowych lub danych karty płatniczej w miejscach publicznych (np. wifi w galeriach handlowych) i zwracać uwagę na wszelkie odstępstwa od normy (np. zbyt długie ładowanie podstron z płatnościami). Upewnij się również, że przeglądarka, której używasz do logowania się na strony bankowe lub sklepowe jest aktualna.

Czy e-handel jest bezpieczny?

Pomimo sporej liczby zagrożeń, na które jest narażona branża e-commerce, można ją uznać za bezpieczną formę zakupów. Oczywiście, aby tak było na pewno, warto samemu dołożyć wszelkich starań i ograniczyć ewentualne ryzyko.

Jeżeli planujesz otwarcie własnego sklepu internetowego, wybierz renomowanego dostawcę usług. Wybierz TrisoSHOP, który oferuje solidne oprogramowanie e-commerce, a także szyfrowane połączenie SSL. Dodatkowo możesz liczyć na wsparcie techniczne 24/7 oraz pomoc w tworzeniu i rozbudowie strony internetowej.

Skontaktuj się z nami w celu ustalenia szczegółów!

Powrót

Komentarze

Dodaj komentarz
Komentarz
Oceń artykuł
[brak]
Podpis
Adres e-mail
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany
Zatwierdź

 

Nowoczesne oprogramowanie sklepu internetowego

Przetestuj przez 14 dni za darmo!

Załóż swój wymarzony sklep