Porady

Nowości, ciekawoski, porady ekspertów i inspiracje dotyczące sklepów internetowych oraz e-commerce

Jakie są najlepsze sposoby na zwiększenie ruchu na stronie sklepu internetowego?

Michał
06.09.2023

Nawet jeśli sklep ma najlepsze ceny, charakteryzuje się doskonałą architekturą, jest funkcjonalny i wywołuje u użytkowników pozytywne doświadczenia to bez ruchu o jakąkolwiek sprzedaż będzie trudno. Sprzedaż w sieci jest napędzana ruchem, który jest kluczowym elementem przekładającym się na osiąganie wysokich wyników sprzedażowych. Jednak ruch trzeba w jakiś sposób pozyskać. Jak w takim razie wypracować sytuację, w której do e-sklepu docierają zainteresowani ofertą e-konsumenci? Jakie sprawdzone metody warto wypróbować, by pozyskiwać wartościowy ruch? Co poprowadzi e-biznes do osiągania coraz wyższego dochodu?

To, że doskonale zaprojektowana witryna sprzedażowa, łatwy do zapamiętania adres www, czy dobre ceny to za mało już wiemy. Jeszcze kiedy e-commerce w Polsce dobrze się nie rozwinął można było spotkać się z określeniem, że wystartowanie z e-sklepem (bez żadnych marketingowych ruchów) to jak otwarcie konwencjonalnego sklepu na pustyni. Nikt, zupełnie nikt, nie dowie się o jego działaniu i w rezultacie do niego nie dotrze. Użytkowników należy do e-sklepu sprytnie przekierować, wytyczyć wirtualne ścieżki, którymi szybko dotrą oni do oferty, która realnie ich interesuje. Strategii odnoszących się do pozyskiwania ruchu jest wiele i warto działać wielokanałowo, dzięki czemu pełniej wykorzystamy internetowy potencjał.

Jest strona – nie ma ruchu? Dlaczego tak się dzieje?

Żeby w ogóle być świadomym tego, czy e-sklep generuje ruch należy skorzystać z odpowiednich narzędzi. Najpopularniejszym jest darmowy Google Analytics. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by także korzystać z innych rozwiązań. Natomiast z pomocą GA nie tylko dowiemy się, jaki strona generuje ruch, ale przeprowadzając odpowiednią analizę uda się nam wysnuć wnioski na temat tego, czy w zakresie zwiększania ruchu na sklepie są jakiekolwiek postępy. Przyjrzeć się też warto powodom, dla których e-sklep może nie odnotowywać odwiedzin. A te mogą być wprost związane z tym, czy dobrze wykorzystujemy dostępne kanały, z których może napływać wartościowy ruch. Będą to:

  • wyszukiwarka Google – to w zasadzie oczywistość. Do dziś jest to główne źródło pozyskiwania ruchu. A odbywa się to na dwa sposoby – z wyników bezpłatnych, innymi słowy z wyszukiwań organicznych oraz płatnych, czyli tych w formie reklam, które wyświetlają się na górze i na dole wyników wyszukiwania,
  • media społecznościowe – Facebook, Instagram, Twitter, TikTok to internetowe przestrzenie, które pełnią wiele funkcji. Pozwalają być bliżej swoich lojalnych odbiorców, a ci jako swego rodzaju ambasadorzy marki będą zachęcać kolejnych użytkowników do zapoznania się z ofertą e-sklepu. Wprawdzie linkowanie na Facebook`u, tym bardziej na Instagramie (jedynie jest to możliwe w bio, a po przekroczeniu 10 tys. także w stories, w postach jest to uniemożliwione) jest nieco ograniczone to można to zrobić w odpowiednich miejscach, by kierować ruch do swojego sklepu,
  • portale publikujące reklamy – to płatna forma promocji, która zachęca użytkowników do zajrzenia na stronę atrakcyjnymi reklamami tekstowymi, graficznymi czy video,
  • kampanie SEO – pozwalają one wywindować sklep internetowy w wynikach wyszukiwania na konkretne, bezpośrednio związane z ofertą sklepu frazy kluczowe. Jest to wprawdzie praca wymagająca regularności i konsekwencji, to jednak przynosi efekty długofalowe i pozwala docierać do mocno zainteresowanych ofertą użytkowników,
  • kampanie mailingowe – to nieustannie bardzo skuteczna forma przyciągania ruchu. Jeśli tylko dysponujemy odpowiednią bazą maili zarówno potencjalnych, jak i dotychczasowych klientów możemy to efektywnie wykorzystać realizując spersonalizowaną wysyłkę z atrakcyjną ofertą,

Zauważmy jednak, że żaden z wymienionych kanałów nie jest zarezerwowany dla wąskiej grupy sklepów online. W każdym z nich konkurencja jest duża i samo pojawienie się zarówno w indeksie Google, jak i w mediach społecznościowych czy nawet w skrzynce odbiorczej klienta nie daje żadnej gwarancji, że ta czy inna akcja przyniesie pożądany efekt. Miejmy świadomość, że wiele sklepów buduje swoją pozycję od lat, dbając o wizerunek, tworząc wokół marki poczucie zaufania, etc. Zdając sobie sprawę z tych kwestii należy więc zastanowić się nad efektywnością prowadzonych działań i metodami, które pozwolą zwiększać ruch na stronie w ramach każdego kanału.

Sposoby, które pozwolą generować coraz większy ruch na stronie

Taktyk, które prowadzą do większego ruchu na stronie jest wiele. Działanie jednych jest długofalowe, ale wymagające regularności i konsekwencji, inne przyniosą natychmiastowy, ale krótki efekt. Potencjał działań prowadzonych w ramach marketingu internetowego jest duży, należy go jednak umiejętnie spożytkować. Jednym z najskuteczniejszych sposobów, który realnie przekłada się na większy ruch w sklepie internetowym jest pozycjonowanie. Łącząc siły działań SEO zarówno tych prowadzonych na samej stronie internetowej, jak i tych poza nią, czyli działań on-site i off-site uda się wprowadzić frazy kluczowe na pierwszą stronę wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Należy więc zadbać wartościową treść na stronie, opracować wysokiej jakości opisy produktów, prowadzić bloga, ale także zabiegać o linki zewnętrzne, które będą znajdowały się na różnych, najlepiej powiązanych tematycznie stronach internetowych. Powinniśmy zweryfikować czy opisy produktów, kategorii, wpisy blogowe są właściwie zoptymalizowane, mają wprowadzony atrybut meta description, title etc. Sumienność i cierpliwość będą na pewno działały na naszą korzyść.

W całej strategii, która ma prowadzić do generowania coraz większego ruchu na stronie nie wypada wręcz pominąć płatnych kampanii Google Ads. Właściwe opracowanie kampanii zaraz po jej wystartowaniu sprowadzi na sklep internetowy duży ruch. Jednak sam ruch dla e-commerce`u nie jest celem, tu liczą się także inne aspekty, czyli różnego rodzaju konwersje. Najistotniejszym współczynnikiem konwersji jest ten odnoszący się do sprzedaży, ale kampanie w Google Ads mogą też być prowadzone po to, by zebrać jak najwięcej zapisów na newsletter, czy też by użytkownicy pobrali e-book rozwiązujący jakiś problem.

Kampanie w Google Ads nie muszą jednak sprowadzać się jedynie do wyświetlania sklepu internetowego w wyszukiwarce. Kampania może być także prowadzona w sieci reklamowej, tzn. że po jej skonfigurowaniu możemy wyświetlać reklamę sklepu na popularnych blogach, portalach, czy różnego rodzaju serwisach. Kampanie można bardzo precyzyjnie targetować, dzięki czemu uda się dotrzeć do tysięcy użytkowników realnie zainteresowanych promowaną usługą, produktem, czy narzędziem.

Pozycjonowanie i Google Ads w całym marketingu online najczęściej wymieniane są jako pierwsze działania, ale przestrzeni, w których można promować e-sklep jest znacznie więcej. By w pełni wykorzystać potencjał sieci, należy też zainwestować dużo czasu w media społecznościowe. To tutaj uda się zbudować wokół marki społeczność, zaufaną grupę odbiorców, którzy nie tylko będą śledzić aktualne posty, ale także mogą stać się ambasadorami marki polecającymi oferowane przez nią produkty.

Content marketing jest kolejną inicjatywą prowadzaną w ramach marketingu internetowego, która ma swoje znaczenie dla wielu aspektów prowadzonego e-biznesu. Z jednej strony pozwala tworzyć silną markę poprzez budowanie wizerunku eksperta. Dzielenie się specjalistyczną, fachową wiedzą jest zawsze dobrze postrzegane przez odbiorców. Co więcej, ekspercki content pozytywnie wpłynie na wizerunek. Ale… treść jest także bardzo ważna dla pozyskiwania ruchu. Blogowe treści można dystrybuować w różnych kanałach, same w sobie mają wartość SEO, co przełoży się na wyższe pozycje w wyszukiwarce. Content to wreszcie nie tylko teksty, ale także materiały video, podcasty, kanały na YouTube, współpraca z influencerami, blogerami, którzy omawiają pokrewne dla e-sklepu problemy.

To tylko kilka dość podstawowych sposobów na pozyskiwanie ruchu na sklepie online. Istotne jest to, by niezależnie od kanału, weryfikować jakość tego ruchu, prowadzić szczegółowe analizy, dzięki którym uda się zoptymalizować kampanie, sprawić, że ich skuteczność będzie coraz wyższa. Nie zapominajmy także o takich formach kierowania ruchu na sklep jak e-mail marketing, uczestniczmy też w branżowych eventach zarówno jako wystawca, jak i prelegent. Wykorzystujmy także sieci afiliacyjne, dzięki którym jeszcze lepiej spożytkujemy potencjał sieci, sprowadzimy na sklep nowe grupy klientów, uszczelnimy działania online marketingowe.

Powrót

Komentarze

Dodaj komentarz
Komentarz
Oceń artykuł
[brak]
Podpis
Adres e-mail
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany
Zatwierdź

 

Nowoczesne oprogramowanie sklepu internetowego

Przetestuj przez 14 dni za darmo!

Załóż swój wymarzony sklep